Rundtur i Toronto: Nu med sne

Nøj, hvor har jeg haft travlt det sidste stykke tid! Fire eksamener, hvoraf jeg havde den sidste igår. Nu håber jeg bare at det er gået nogenlunde fint.

For at komme lidt væk fra det hele, tog mig og Yaltah ind til Toronto igår. Vi var kort ved havnefronten, i Distillery District, på Art Gallery of Ontario (AGO) og spiste vietnamesisk i Chinatown. Det var en skøn dag, stille og rolig uden stress og jag.

På AGO havde de en udlånt udstilling (The Great Upheavel) fra Guggenheim i New York, som vi var inde at se. Det var en udstilling med værker fra tidsperioden 1910-1918. Kunstnerne inkluderede Pablo Picasso, Marc Chagall, Franz Marc, Henri Rousseau, Vasily Kandinsky og mange andre. Udstillingen viser kronologisk, hvilke kunstværker blev kreeret under disse tumulte år op til og under 1. Verdenskrig, mens stilretninger såsom futurisme, kubisme og ekspressionisme opstod. En af guiderne fortalte, at mange af kunstnerne udforskede “hvad er abstrakt” og som følge af dette opstod flere forskellige stilretninger. I denne periode fra 1910 til 1918 skete utrolig meget i historien og var markeret af store sociale ændringer, teknologisk udvikling og videnskabelig fremgang (fx. røntgen fotografering). Dette afspejledes selvfølgelig i kunsternes værker.

Det var en meget imponerende udstilling og jeg kan helt sikkert anbefale den! Det var meget interessant fx at se hvordan Picassos stil udviklede sig. Der var et enkelt billede fra han var 19 (Le Moulin de la Gallette), hvor det man kiggede på rent faktisk gav mening i forhold til nogle af hans senere værker, hvor øjne og andre legemsdelene er helt forkert placeret anatomisk.

Neden for kan I se nogle billeder fra dagen, inklusiv min nye jakke, som jeg er sindsygt glad for og som har holdt mig varm i det kolde, kolde vejr det har været det sidste stykke tid (-10 grader ca.)! Canada er begyndt at vise sig fra sin sande side så at sige.
Toronto sneDSC_0106 - Version 2 DSC_0131 - Version 2 DSC_0137 - Version 2 DSC_0142 DSC_0144 DSC_0146

Kagepause før AGO (mokka merengskage og æbletærte)

DSC_0162

Pho suppe og min ret var en masse svinekød – vanvittigt lækkert!

DSC_0165

Skriv et svar

