Danmark er mit land

Jeg læste et blogindlæg fra en anden dansker, Lene Trunjer, som også er på udveksling herovre. Hun reflekterede over det at være dansk. Som danskere har vi en lang historie bag os. Vi tænker i århundreder, mens nordamerikanerne tenderer til at tænke i årtier. Deres nationer er forholdsvis unge. Alligevel ved mange meget om deres slægtshistorier. Hvorimod jeg kun ved at jeg  vist er 100% dansker. Der er muligvis noget tysk i mig langt tilbage, hvis jeg husker rigtigt omkring hvad min mormor og morfar har fortalt. Derudover ved jeg ikke så meget om min familie længere tilbage end mine tipoldeforældre. Nu jeg tænker over det, er det alligevel rimelig meget jeg ved, for når jeg taler med canadiere herovre, så hører jeg faktisk ikke meget længere tilbage end til deres bedsteforældre og at der vist også er noget irsk, tysk, italiensk eller noget fjerde i dem.

Der ud over reflekterer hun over at vi, os danskere ikke altid værdsætter alt det vi har – et godt socialt system (kan man sige det på dansk?), varme huse, penge at bruge og mulighed for at tage på udveksling. Med andre ord, har vi muligheden for at gøre hvad, der passer os. Jeg forstår udmærket godt hvad hun mener. Ofte stopper jeg faktisk op og tænker “hvor er jeg priviligeret”. Jeg har aldrig manglet noget, hverken materialistisk set eller familiemæssigt. Mine forældre har altid sørget for at mig og min bror havde/har det godt og jeg ved at jeg altid kan gå til dem og resten af min familie, hvis der skulle være noget jeg har brug for eller hvis der er noget jeg har det svært med. De er der for mig! Det er jeg evigt taknemmelig for! Nu bliver jeg vist list sentimental… Det kan godt være lidt svært at være så langt væk hjemmefra, når man bare nogle gange bare har brug for et kram og et “det skal nok gå”. Ikke fordi jeg har det svært, men nogle gange bliver man bare lidt presset og så er det rart med et knus.

Så tak for at I er jer og at jeg altid kan regne med jer! ❤ I ved hvem I er. Det er ikke kun min familie, som er utrolig vigtig for mig, men også mine veninder.

Det var lidt af et sidespor – en vakeægte tankestrøm så at sige. Tror jeg vil slutte af med at sige, at det føles godt med det velkendte. Dog har dette udvekslingsophold med alle sine små rejser ind i mellem tændt en rejselyst inden i mig. Plus det er gået op for mig, hvor let det kan være at rejse, uden at det behøver at koste en masse. Specielt, når man bor i Europa, hvor afstandene er noget mindre end her i Nordamerika.

Skriv et svar

