Presset og pole dancing

Her de sidste par uger har overskuddet hos mig været lig nul. Det meste af min tid har jeg brugt på afleveringer, forberede præsentationer og midterms. Det hele blev lidt for meget for mig i tirsdags for halvanden uge siden. Jeg ringede til mor og far og tudbrølede i telefonen. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har gjort det før! Altså græd på grund af skolearbejde… Jeg følte mig presset fra alle kanter og kunne ikke prioritere, hvad der var vigtigst at arbejde på med det resultat at jeg ikke kunne fokusere på noget som helst ud over at jeg ikke kunne klare det hele. Det var svært for mig at kapere, fordi normalt er mit “problem” at jeg gerne vil gøre det godt. Her handlede det i stedet om om at levere et eller andet for måske at bestå. Ikke nok med det, så fik jeg også ondt i øjnene på grund af for meget computerlæsning, hvilket gav mig en lidt ufrivillig pause fra læsningen. Så, som I kan høre har jeg haft det rigtig godt! Det ordnede sig dog. Jeg fik flyttet en af mine midterms, hvilket gav mig lidt mere plads i mit hoved og så var det ellers bare med at klø på for at klare alt det andet arbejde.

Her gør det danske skolesystem mig “glad”, fordi jeg ved at jeg ikke vil blive presset på den måde, da jeg max har to kurser ad gangen derhjemme og afleveringer og præsentationer er nærmest ikke-eksisterende sammenlignet med mængden af disse herovre og det skal lige siges at jeg ikke en gang har fuld kursusmængde. Normalen er 4-5 kurser. Jeg har kun 3, så jeg kan ikke lige finde ud af hvordan alle de andre studerende klarer den. Engelsk er selvfølgelig heller ikke mit modersmål og at studere på universitetsniveau er noget andet end at gå i high school. Dengang følte jeg ikke at jeg blev vildt udfordret.

Er du da gal, jeg har lært meget de sidste par uger! Jeg føler mig nærmest komfortabel, når jeg er i gang med at fremlægge, selv om jeg er ved at skide grønne grise inden. Det troede jeg aldrig skulle ske. I dag har jeg fremlagt i 40 min.(!!!) for mit kursus i virologi om autoimmune sygdomme specifikt diabetes og multipel sclerosis, og om virusinfektioner kan medvirke til udvikling og forværring af disse sygdomme. Bagefter var jeg vældig tilfreds med mig selv og følte at det var gået rigtig godt. Der var interaktion mellem mig og de andre studerende og jeg følte at jeg lærte endnu mere om emnet selv om det var mig og min partner Amy, som egentlig var “eksperterne” i emnet. Amy fremlagde i tirsdags mere generelt om autoimmunitet, hvor immunsystem begynder at angribe kroppen og forsøgte at overbevise folk om at virusser kan medvirke til udviklingen af autoimmunitet. Det er nemlig sådan, at flere virusser er blevet impliceret i autoimmune sygdomme, men det har ikke været muligt at bevise at de rent faktisk har en kausal rolle.

Lidt interessant er det, at Canada har højest prævalens af multipel sclerosis tilfælde i verden, mens Danmark ligger på en andenplads i følge Multiple Sclerosis International Federation. Hvis I følger linket kan I se en lille film på 2 min om sygdommen i verden.

Canada: 291 tilfælde pr. 100.000 indbyggere

Danmark: 227 tilfælde pr. 100.000 indbyggere.

De sidste par dage har jeg sagt at jeg føler mit liv begynder lidt igen idag til trods for at vi har en diskussionstime, som vi er ansvarlige for at styre på tirsdag og afleveringer onsdag og søndag i næste uge. Nu står det dog på middag med huset og pole dancing senere for at fejre min house mate Julias fødselsdag i onsdags.

GOD WEEKEND til jer!

Nedenunder ses lidt forskellige billeder: 1) vejret er lidt forvirrende tiden. I sidste uge gik folk med åbne jakker. Dagen efter var der snestorm og skolen var aflyst. To dage efter var sneen væk igen. 2+3) Billeder fra en cykeltur i søndags. 4) Artcrawl, hvor jeg hjalp med at samle penge ind til gavn for autisme sammen med McMaster’s autismeklub. Efterfølgende var jeg på bar og hørte live musik og drak cocktails –  Ahh 🙂

IMG_1201 IMG_1229 IMG_1234 IMG_1200

One comment

Skriv et svar

